۱۳۹۴ بهمن ۱۲, دوشنبه

رسانه وب

هرچند تمثيل هرم وب راهي بسیار انتزاعی براي توصیف طراحی وب‌ سایت محسوب مي شود، با اين حال مي‌تواند ابزاري مفید برای نشان دادن كنش و واكنش اجزای مختلف ساختمان و رسانه وب باشد. روش عملی‌تر براي بحث در مورد طراحی سایت كه به وسيله آن بتوان اجزای مختلف محیط وب را در ذهن مجسم كرد، اجزاي مختلف رسانه ب است كه در شکل 2-1 نشان داده شده است.
اجزای رسانه وب
اجزای رسانه وب
وب‌سایت‌های امروزي در درجه اول یک مدل برنامه‌نویسی شبکه
مشتري- سرور هستند كه سه عنصر مشترک دارند:
سمت سرور :  این مبحث سخت افزار و نرم افزار سرور وب و همچنین عناصر برنامه‌نویسی و فن‌آوری‌هاي دروني آن را در بر‌مي‌گيرد. اين فن‌آوری‌ها می‌توانند شامل برنامه‌های CGI ساده كه با زبان PERL نوشته شده تا اپليكيشن‌ها چند لایه پیچیده مبتنی بر جاوا را شامل شوند كه فن‌آوری‌هاي بخش مدیریت مانند سرورهای پایگاه داده که براي پشتیبانی وب‌سایت قرار داده مي‌شوند، را هم در بر بگيرد.
سمت مشتری : مبحث سمت مشتري مرورگر وب و فن‌آوری‌های پشتیبانی آن را در بر مي‌گيرد كه نمونه آن‌ها شامل HTML، CSS، و زبان‌های جاوا اسکریپت و کنترل‌های ActiveX یا پلاگین‌هاي نت اسکیپ هستند که برای نشان دادن یک صفحه یا ارائه ويژگي‌هاي تعاملی مربوطه به كار گرفته مي‌شوند.
شبکه شبکه به توصیف عناصر و اتصال‌های مختلف مورد استفاده برای رساندن وب‌سایت به دست کاربر مي‌پردازد. این عناصر مي‌توانند شبکه‌های مختلف موجود در اینترنت عمومی‌‌یا ارتباطات خصوصی موجود در یک شرکت، كه اغلب لقب اینترانت به آن داده مي‌شود، را در بر بگيرد.
درک کامل از جنبه‌های فنی رسانه وب، از جمله مولفه شبکه، از اهمیت فوق العاده‌اي در تبدیل شدن به یک طراح وب‌سایت بزرگ برخوردار است، و بخش عمده اين کتاب بر روی این جزئیات تمرکز می‌کند. نمودار هرم وب باز‌هم عوامل مهم برای کاربران را به ياد‌مان مي‌آورد به اين مضمون كه طراحی وب در واقع پيشه برنامه‌نویسی شبکه با تمرکز بر مسائل خاص کاربر است. وب‌سایت‌ها يك مکانیسم ارتباطی بین صاحبان سایت و کاربران آن و گاهی اوقات بین کاربران با يكديگر هستند. صاحبان سایت معمولاً پیام‌ها را مي‌گذارند و قوانین اساسی تعامل را تعریف مي‌كنند، در حالی که کاربران کسانی هستند که به سایت مراجعه كرده و تلاش مي‌كنند از مطالب و یا امکانات ارائه شده سايت استفاده كنند. مسیر ارتباطی بین صاحب سایت و بازدید کننده می‌تواند متفاوت باشد. صاحبان سایت اغلب اطلاعات را برای مصرف کاربران قرار مي‌دهند كه تا حدودی تعاملي است یک طرفه. بار دیگر کاربران می‌توانند اطلاعات را برای صاحبان سایت یا حتی کاربران دیگر ارسال كنند كه در اين حالت يك مسیر ارتباطی چند كاناله ایجاد مي‌شود. اين مسئله در شكل زير نشان داده شده است:
در طول هر ارتباط، وقتي همه چیز دارد بدرستی و بي نقص کار مي‌كند، اغلب کاربران توجهي به واسط بينابين ندارند. در حالی که کاربران تحت تاثیر واسط قرار دارند، اغلب اجزاء منحصر به فرد شبکه از جمله HTML، صفحات قالب بندي و جاوا اسکریپت را تشخیص نمي دهند مگر اینکه چیزی اشتباه از كار درآيد. وقتي اتفاقي منفی مانند كندي سایت پيش بيايد یا چيزي موجب بروز خطا در يك المان یا کارکردی شود، کاربر ممکن است به واسطي كه در آن قرار دارد توجه نشان دهد، با اين حال باز هم ممکن است تشخیص ندهد كدام جنبة آن باعث مشکل شده است. کاربران تمایلي به دیدن اجزا ندارند، آن‌ها مجموعه را مي‌بينند. این باعث می‌شود كه در مورد سایت‌ها به عنوان یک کليت فکر کنيم تا بتوانيم درك كنيم کاربران چه تجربه‌اي از كار با آن دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر