۱۳۹۴ بهمن ۱۱, یکشنبه

انواع گروه بندی وب سایت ها

کاربران قرار است وب‌سایت‌ها را مشاهده ‌كنند، در نتیجه وب‌سایت‌ها، يا بر اساس كاركردشان يا بر اساس ظاهر بصری‌شان، طراحی مي‌شوند. این مهم است که بتوان سایت‌ها را به اين روش توصیف كرد. هر چند، راه‌هاي زياد ديگري براي دسته بندي سايت‌ها وجود دارند. در حالی که دسته بندی‌ها مختلف سايت‌ها به نظر بی‌پایانند، می‌توانیم با خیال راحت سایت‌های را به چند روش معمول زير دسته بندي كنيم. ابتدا با دسته بندي انتزاعی شروع كرده و بعداً سراغ طبقه بندی‌های بصری خواهيم رفت.
انواع گروه بندی وب سایت ها


گروه بندی وب سایت ها ی انتزاعي

اول، در نظر بگيريد كه سایتي اطلاعات محور یا وظیفه محور باشد. گاهی اوقات ممکن است این دوست را به صورت سند محور و برنامه محور توصیف و طبقه بندي كنيم. سایت‌های اطلاع رسانی یا سند محور برای کاربران اطلاعات فراهم می‌کنند، اما تعاملي بسیار محدود در اختيار استفاده كننده قرار مي‌دهند (فقط به كاربر اجازه مي‌دهند اطلاعات ارائه شده را مرور، جستجو و مرتب کردن كند). سایت‌هایي که وظيفه یا کاربرد محور هستند به کاربر اجازه می‌دهند به تعامل با اطلاعات پرداخته یا وظايفي را انجام دهد، مانند انتقال وجه از یک حساب بانکی یا خرید یک لباس نو. سایت‌های ترکیبی کمی‌از هر كار را انجام مي‌دهند؛ به از ميان رفتن تفاوت اطلاعات و اپليكيشن‌ها، اين نوع سايت‌ها بيش از گذشته رواج مي‌يابند. شکل 3-1 نمودار تسلسلي از یک سایت استاتیک و سند گرا (اغلب به نام سایت «بروشوری مانند» شناخته مي‌شوند) به اپليكيشن‌هاي نرم‌افزاري تمام عیار. این گروه بندی انتزاعی نشان می‌دهد که امروز مرحله گذاري در حال اتفاق افتادن است از وب‌سایت‌های سند یا چاپ گرا به وب‌سایت‌هاي بیشتر تعاملی برنامه محور. این مسئله در واقع حقيقت دارد؛ فصل مشترك بین دو اردوگاه فلسفی منبعي برای بسیاری از مشاجرات، و البته نوآوری‌ها، در جامعه طراحی سایت بوده است.
راه دیگري كه مي‌توانيم سایت‌ها را با آن گروه بندي كنيم به روش دسته‌هاي گسترده زیر است:
 سایت‌های اطلاع رسانی این سایت‌‌ها اطلاعاتي در مورد یک موضوع یا سازمان خاص فراهم می‌کند (سايت‌هاي «بروشور مانند»). این مدل سايت‌ها رایج‌ترین وب‌سایت‌ها اینترنت بوده و اغلب ديگر جنبه‌های دسته‌ سایت‌هاي دیگر را در طول زمان به خود مي‌گيرند.
 سایت‌های تراكنشي : این نوع سایت‌ها را می‌توان برای انجام معامله یا برخي از وظايف مورد استفاده قرار داد. سایت‌های تجارت الکترونیک در این دسته قرار می‌گیرند.
 سایت‌های اجتماعي : این سايت‌ها به ارائه اطلاعات یا امکانات مربوط به داد و ستد مي‌پردازند، اما تمرکز آن‌ها عمدتاً بر روی تعامل بین بازدید کنندگان از سایت است. سایت‌های مبتنی بر اجتماع معمولاً خواهان اين هستند كه به یک موضوع خاص یا نوعي از افراد تمرکز كرده و تعامل بین اين افراد را تشویق کنند.
 سایت‌های سرگرمی : ‌این سایت‌ها برای بازی یا نوعی از تعامل سرگرم کننده ساخته مي‌شوند که ممکن است شامل داد و ستد، فعاليت‌هاي اجتماعي و عناصر اطلاع رساني هم باشند هستند.
 سایت‌های دیگر : در این گروه سایت‌های هنری و یا آزمايشگاهي، فضاهای وب شخصی مانند وبلاگ‌ها (كه بلاگ هم ناميده مي‌شوند) و سایت‌هایي که نمی‌توانند ذيل ديگر گروه‌ها قرار بگيرند و از شاخصه‌هاي عمومي آن‌ وب سایت‌ها پيروي نمي‌كنند یا داراي هدف اقتصادی تعریف شده نيستند.
همچنین مي‌توان سایت‌ها را بر اساس سازمان‌هاي در حال اداره سايت یا سازمان‌هايي كه هزينه سايت‌ها را پرداخت مي‌كنند طبقه بندي كرد. در اين طبقه بندي پنج گروه اصلی داريم:
تجاری : این سایت‌‌ها اطلاعاتي در مورد یک موضوع یا سازمان خاص فراهم می‌کند (سايت‌هاي «بروشور مانند»). این مدل سايت‌ها رایج‌ترین وب‌سایت‌ها اینترنت بوده و اغلب ديگر جنبه‌های دسته‌ سایت‌هاي دیگر را در طول زمان به خود مي‌گيرند.
دولتي : از این نوع از سایت‌ها می‌توان برای انجام معامله یا برخی وظايف استفاده كرد. سایت‌های تجارت الکترونیک در این دسته قرار می‌گیرند.
آموزشی : این سايت‌ها به ارائه اطلاعات یا امکانات مربوط به داد و ستد مي‌پردازند، اما تمرکز آن‌ها عمدتاً بر روی تعامل بین بازدید کنندگان از سایت است. سایت‌های مبتنی بر اجتماع معمولاً خواهان اين هستند كه به یک موضوع خاص یا نوعي از افراد تمرکز كرده و تعامل بین اين افراد را تشویق کنند.
خیریه : ‌این سایت‌ها برای بازی یا نوعی از تعامل سرگرم کننده ساخته مي‌شوند که ممکن است شامل داد و ستد، فعاليت‌هاي اجتماعي و عناصر اطلاع رساني هم باشند هستند.
شخصی : در این گروه سایت‌های هنری و یا آزمايشگاهي، فضاهای وب شخصی مانند وبلاگ‌ها (كه بلاگ هم ناميده مي‌شوند) و سایت‌هایي که نمی‌توانند ذيل ديگر گروه‌ها قرار بگيرند و از شاخصه‌هاي عمومي آن‌ وب سایت‌ها پيروي نمي‌كنند یا داراي هدف اقتصادی تعریف شده نيستند.
طبقه بندی به اين نحو می‌تواند مشکل باشد. به عنوان مثال، سایت‌های آموزشی در باطن احتمال دارد در دسته دولتی قرار بگیرند. ممكن است به دليل قصد فرد از ايجاد سايت، برخی از سایت‌های موجود در رده‌های شخصی را بتوان در گروه خیریه یا تجاری دسته بندي كرد. حال بیشتر به ویژگی‌های بصری سایت‌های خواهيم پرداخت و براي هر يك از گروه‌ها نمونه‌ها و مثال‌هايي سایت‌های موجود در وب خواهيم آورد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر